Dissipelskap begin nie by enige aktiwiteit of optrede nie, maar wel by liefde. ’n Liefde wat alles insluit en alles beïnvloed. Jesus roep ons om God eerste en bo alles lief te hê. Hierdie liefde is nie net ’n gevoel nie maar ’n manier van leef. ’n Totale toewyding van hart, siel en verstand.
Een van die skrifgeleerdes het hulle hoor redeneer en het nader gestaan. Toe hy sien dat Jesus hulle ’n goeie antwoord gegee het, vra hy vir Hom: “Wat is die heel grootste gebod?”
Jesus antwoord hom: “Die eerste is: ‘Luister, Israel, die Here ons God is die enigste Here. Jy moet die Here jou God liefhê met jou hele hart en met jou hele siel en met jou hele verstand en met al jou krag.’ Die tweede is: ‘Jy moet jou naaste liefhê soos jouself.’ Geen ander gebod is groter as dié twee nie.”
“Pragtig, Meneer!” sê die skrifgeleerde vir Hom. “Dit is waar wat u gesê het: ‘Die Here is die enigste God,’ en ‘daar is geen ander God as Hy nie.’ En ‘om Hom lief te hê met jou hele hart en met jou hele denke en met al jou krag’ en ‘om jou naaste lief te hê soos jouself’ is van meer belang as al die brandoffers en ander diereoffers.”
Toe Jesus hom so verstandig hoor praat, sê Hy vir hom: “Jy is nie ver van die koninkryk van God af nie.”
Niemand het dit toe meer gewaag om Hom 'n vraag te stel nie. – Markus 12:28-34 (AFR83)*
Jesus het Hom in die laaste dae van Sy aardse bediening in Jerusalem bevind. Hy het opgetree met gesag, genesing gebring, die tempel gereinig en die mense oor die koninkryk van God geleer. Sy optrede het die godsdienstige leiers ontstel. Hulle was vasbeslote om Hom in die openbaar af te kraak en Sy aansien by die mense te skend. Hulle het Hom begin uitvra met die doel om Hom vas te vang in Sy eie woorde. Dit was nie eerlike vrae nie maar slim strikke wat bedoel was om Hom te laat struikel.
Een van die vrae het van ’n wetsgeleerde gekom: “Meester, wat is die grootste gebod in die wet?” Dit was nie net ’n doodgewone teologiese vraag nie. Dit was ’n toets. Daar was honderde wette in die Joodse tradisie en daar was eindelose debatte oor watter van hulle die belangrikste is. As Jesus een sou uitsonder sou Hy beskuldig kon word van die geringagting van die res van die wet.
Maar Jesus antwoord sonder huiwering met die hart van die hele Skrif: “Jy moet die Here jou God liefhê met jou hele hart, hele siel en hele verstand.” Hy haal uit Deuteronomium 6 aan. Dit is die bekende Shema, wat daagliks deur elke toegewyde Jood gebid is. En dan voeg Hy by: “Die tweede wat hiermee gelyk staan, is: Jy moet jou naaste liefhê soos jouself.” Met hierdie antwoord vat Jesus die hele wet en profete in liefde saam: liefde vir God en liefde vir mense.
Hierdie liefde is nie blote emosie of godsdienstige sentiment nie. Dit is ’n totale besit van jou hele menswees. Jou hart, jou begeertes en passies. Jou wese en identiteit. En jou verstand, jou denke en insigte. Jesus wys daarmee dat dissipelskap nie begin by doen nie maar by wees. By ’n hart wat volkome op God gerig is.
Hierdie opdrag is ook ’n uitnodiging. God vra nie iets wat Hy nie self eerste gedoen het nie. Hy het ons eerste liefgehad met ’n ewige en volmaakte liefde. En nou roep Hy ons om in liefde te antwoord.
Kom ons dink bietjie verder saam oor die opdrag van liefde om God bo alles lief te hê.
“Jy moet die Here jou God liefhê met jou hele hart en met jou hele siel en met jou hele verstand en met al jou krag.” – Markus 12:30 (AFR83)*
Die frase “met jou hele hart, hele siel en hele verstand” klink bekend en ritmies, maar dit is veel meer as net ’n stylvolle opsomming van liefde. Hierdie frase het sy oorsprong in Deuteronomium 6:4-5, die Shema, wat die sentrale geloofsbelydenis van die hele Israel was. Dit lees so: “Hoor, Israel, die Here onse God is 'n enige Here. Daarom moet jy die Here jou God liefhê met jou hele hart en met jou hele siel en met al jou krag.”
Elke toegewyde Jood het dit daagliks gebid, soms selfs meer as een keer per dag. Dit was nie net ’n gebed nie, maar ’n lewensposisie, en het geleer dat elkeen wat dit uitspreek, God met hulle hele wese lief moet hê. Wanneer Jesus hierdie woorde herhaal, doen Hy nie iets nuuts nie. Hy herskep iets ouds en gee dit nuwe betekenis in Homself. Hy wys dat die kern van alle dissipelskap begin by totale liefde. Liefde wat elke deel van jou menswees vasgryp.
Interessant genoeg is daar ’n verskil tussen Matteus se weergawe van die gebeurtenis en dié van Markus en Lukas. In die ander Evangelies word soms ook “krag” (Grieks: ischyos) bygevoeg. Met jou hart, siel, verstand en krag. Hierdie variasie dui daarop dat die bedoeling van die gebod nie is om menslike komponente in afsondering te definieer nie maar eerder om te sê dat jou hele mens, elke deel van jou bestaan, gevul moet wees met liefde vir God. Dis nie net ’n emosionele liefde of net ’n verstandelike oortuiging nie. Dis alles tegelyk.
Hierdie opdrag is dus ’n uitnodiging tot onverdeelde liefde. Dis nie God eerste en dan die res nie. Dis God in alles. In hoe jy dink, voel, besluit, werk, rus en liefhet. En die geheim? Jy kan Hom net so liefhê omdat Hy jou eerste liefgehad het (1 Johannes 4:19). Hierdie liefde is dus nie ’n las nie. Dis ’n reaksie op ’n Liefde wat jou reeds gevind het.
“In hierdie twee gebooie is die hele wet en die profete saamgevat.” – Matteus 22:40 (AFR83)*
Wanneer God eerste staan in ons liefde begin elke ander deel van ons lewe in plek val. Ons prioriteite, ons verhoudings, ons drome en ons keuses word gevorm deur wat of wie ons die meeste liefhet. Jesus leer dat alle wette, reëls en profetiese woorde eintlik net riglyne is om liefde te leer. Liefde vir God en vir ander. Dissipelskap sonder liefde word koue godsdiens. Maar as liefde die bron is, vloei ware gehoorsaamheid en vreugde spontaan daaruit voort.
“Ons het Hom lief, omdat God ons eerste liefgehad het.” – 1 Johannes 4:19 (AFR83)*
God vra nie van ons iets wat Hy nie self gegee het nie. Hy het eerste liefgehad selfs toe ons Hom nie gesoek het nie. Sy liefde is die bron en ons liefde is die antwoord. Wanneer ons werklik besef wat Hy vir ons aan die kruis gedoen het kan ons nie anders as om Hom ook lief te hê nie. Hierdie liefde verander ons van binne af. Dit maak dissipelskap natuurlik, en nie geforseer nie. Hoe meer ons van God sien, hoe meer sal ons Hom liefhê en hoe meer sal ons Hom wil volg.
Liewe Hemelse Vader,
U is die bron van ware liefde,
U het my eerste liefgehad,
nog voordat ek U geken het.
Ek loof U vir U volmaakte liefde,
U liefde wat my red, dra en verander.
Ek bring my hele hart voor U,
my begeertes, my vrese, my verlange.
Leer my om U bo alles lief te hê,
nie net met woorde nie,
maar met my hele lewe.
Ek wil U dien uit liefde, nie plig nie.
Ek wil niks bo U stel nie,
geen droom, geen mens, geen prestasie nie.
U alleen is my vreugde.
Dankie dat ek U kind mag wees.
Ek kies vandag weer om U eerste lief te hê.
In Jesus se Naam bid ek dit,
Amen.
Begin vandag met ’n gebed waarin jy jou liefde vir God in jou eie woorde uitspreek.
Evalueer jou dag en vra: Wys my keuses dat God eerste staan in my lewe?
Lees Deuteronomium 6:4–9 en memoriseer vers 5, die oorspronklike “liefdesgebod”.
“Jy moet die Here jou God liefhê met jou hele hart, hele siel en hele verstand.” – Matteus 22:37 (AFR83)*
Wat staan in die pad van my liefde vir God? Is daar afgode, afleiding of vrees?
Hoe kan ek God prakties eerste stel in my tyd, my besluite en my verhoudings?